Organizatori prethodnih dvaju nogometnih SP-a bili su u dramatičnoj utrci s vremenom. Mundial 2014. naveliko je trajao kada su Brazilci još završavali radove na stadionima, dok su Rusi posljednji stadion za SP 2018. predali na korištenje u zadnji tren, mjesec dana prije utakmice – piše Gradimir Đukarić, novinar VL.
 
Naime, nogometna arena u Kalinjingradu u kojoj je Hrvatska pobijedila Nigeriju 2:0 izvan funkcije je već dulje vrijeme jer je opasna po život! Stadion doslovno tone jer je napravljen na močvarnom zemljištu koje prije gradnje nije sanirano po pravilima struke! Kataru se takve neugodnosti neće ponoviti. Iako je domaćin idućeg SP-a po postotku zaraženih (3,4% populacije) najpogođenija zemlja koronavirusom, a prema brojkama otprije nekoliko tjedana, 1100 radnika angažiranih na gradnji infrastrukture za SP je pozitivno na koronavirus, radovi nisu stali. Dvije i pol godine prije nego što će početi Svjetsko nogometno prvenstvo 2022., od osam “bisera pustinje” na kojima će se igrati utakmice SP-a tri su već završena, do kraja 2020. bit će otvorena još dva, a preostala tri bit će gotova tijekom iduće godine, godinu dana prije početka svjetske nogometne smotre. 
 
SAGRADILI CESTE, BOLNICE, HOTELE 
 
– Završili smo više od 80 posto posla dvije i pol godine prije početka SP-a. Nastavljamo s radom usprkos koronavirusu, iako sporijim tempom – ustvrdio je zadovoljno Hassan al-Thawadi, čelnik organizacijskog odbora SP-a.
 
Organizacija SP-a 2022. Katar će, prema procjenama, koštati 220 milijardi dolara, deset puta više nego Brazil, koji se zbog Mundiala 2014. našao na rubu bankrota! Jedna od najbogatijih zemalja svijeta, površinom pet puta manja od Hrvatske, to si može priuštiti, a SP je iskoristila za dobivanje sasvim novog lica. Grade se ceste, hoteli, zračne luke, bolnice pa čak i 70 kilometara podzemne željeznice koja će povezivati stadione koji su ionako u neposrednoj blizini jedan drugome (sagrađeni su u potezu od samo 55 km). Taj oblik prijevoza bit će i najdostupniji navijačima koji će se između 21. studenoga i 18. prosinca 2022. nalaziti u Kataru. Dnevna karta koštat će devet katarskih rijala – nešto više od 16 kuna. Za usporedbu, boca piva, koja se danas u Kataru može kupiti samo uz posebnu dozvolu, košta 50 rijala ili oko 85 kuna. 
 
Gradnja nogometnih arena bila je, pak, kap u moru troškova, za klimatizirane stadione izdvojeno je šest milijardi dolara, što je manje od tri posto ukupnog proračuna za organizaciju SP-a. Nakon Al Bayta i Al Janouba koji su odavno operativni, nedavno je dovršen i spektakularni Education City, jedinstveni stadion u svijetu. Planirani rokovi probijeni su za pola godine, no čekanje se isplatilo. Zovu ga “Draguljem pustinje” zbog njegove vanjštine koja odražava efekt dijamanta, a zbog refleksije sunca o staklene stijenke vanjski dio stadiona mijenjat će boju ovisno o dobu dana. Nakon SP-a stadion će biti dijelom razmontiran i njegov kapacitet smanjen za polovinu. Naime, 20.000 sjedala bit će donirano za gradnju stadiona u zemljama u razvoju. 
 
SUVREMENI OBLIK ROPSTVA 
 
U idućih nekoliko mjeseci bit će prerezana vrpca i na Al Rayyanu te na Al Baytu, no taj svečani trenutak ostat će obilježen skandalom zbog neplaćanja radnika koji je izazvao čak i diplomatski sukob. Naime, radnici na uskoro dovršenom gradilištu, uglavnom Pakistanci, sedam mjeseci nisu primili naknadu za rad. Intervenirala je pakistanska vlada, ali i Fifa, nakon čije su intervencije katarske vlasti sankcionirale tvrtku koja ih je zapošljavala i otkazale joj suradnju. Ali i to je vrh brijega nedaća s kojima se suočava radna snaga koju je Katar uvezao iz siromašnih zemalja. Od 2010. kada je potvrđeno domaćinstvo SP-a, populacija Katara porasla je za čak milijun stanovnika, i to uglavnom radnika iz zemalja trećeg svijeta. Eksploatacija migranata u Kataru uobičajena je po sustavu “kafala” koji zakonski obvezuje radnike na svoje poslodavce, otežavajući im pritom promjenu posla, a često i odlazak iz zemlje bez dozvole poslodavca. Međunarodni savez sindikata opisao je spomenuti sustav kao oblik suvremenog ropstva. Iako je prošle godine Katar proveo određene reforme kako bi se poboljšala prava radnika, time još nisu riješeni svi problemi. Zbog toga se cijena kojom će biti plaćen SP 2022. neće izražavati samo u milijardama dolara, nego i u tisućama ljudskih života. Nepalska vlada svojedobno je obznanila da je 1400 nepalskih državljana već preminulo radeći u posljednjih šest godina na infrastrukturi za SP. Drugim riječima, po jedan svaki drugi dan. Međunarodna konferencija sindikata svojedobno je iznijela crno predviđanje prema kojem će do kraja gradnje nogometnog carstva u Kataru život izgubiti čak 7000 radnika! Katarska vlada pak tvrdi da je dosad život izgubilo njih 35!
 
 PRENOSIMO Večernji list PIŠE Gradimir Đukarić FOTO Hh vision/DPA/PIXSELL